TŘETÍ VARIANTA PRO D3 Architekti z ateliéru hb67 včera představili svůj návrh, kudy by mohl vést dálniční obchvat kolem krajského města. Podle jejich varianty by trasa udělala kolem Budějovic větší oblouk.
České Budějovice - Je trasa budoucího dálničního obchvatu Českých Budějovic už rozhodnutá, nebo je ještě prostor pro jiné možnosti? Ateliér českobudějovických architektů hb67 včera přišel s novým řešením.
„Vycházíme z toho, že je zastavené územní řízení k dálnici, a je tedy možnost podávat další návrhy. Trasa, jak ji plánuje město, by podle nás zastavila jeho budoucí rozvoj do východní strany,“ uvedl architekt Ladislav Vonášek.
Jeho vize počítá s tím, že trasa se posune blíž k Lišovu a udělá kolem Budějovic větší oblouk. Obcím uvnitř oblouku to přinese nové možnosti využít pozemky pro podnikání. Navíc hluk, smog a zahuštěná doprava se rozmělní a odsune dál.
PodleVonáška je trend většiny evropských měst i Prahy tlačit dálnice dál od zástavby. „Máme teď možnost diskuse o variantách, jaká už dalších sto let nebude,“ upozornil architekt.
Lišovská trasa je známá 50 let Trasa pro dálnici podél takzvaného lišovského prahu je známá od 60. let, tehdy ji ale politici jen vzali na vědomí a žádná cesta se nestavěla. Diskuse o tom, kudy povede, začala až v polovině 90. let, kdy budějovičtí politici rozhodli o variantě blíže městu. Tehdy argumentovali, že taková trasa bude levnější, protože vyřeší dva problémy naráz: obchvat města i dálnici, to znamená, že stavbu bude muset zaplatit stát.
Podle Vonáška ale radnice stejně bude muset mít pod dálnicí ještě jednu rychlostní silnici. Další investicí budou k ní napojené silnice spojující obce na jejích obou stranách. Architekt navíc tvrdí, že budějovičtí radní s nikým varianty trasy neprobírali a rozhodli o jediné, aniž se ptali obyvatel a odborníků.
„Pro nás by byla nově navrhovaná trasa přijatelnější, protože je šetrnější k zástavbě. Ale záměr už schválilo minulé zastupitelstvo. Od roku 2006 se bere jediná trasa jako hotová věc,“ tvrdí budějovický zastupitel za Stranu zelených Jindřich Čítek.
Naopak starosta Lišova Václav Chmel si myslí, že na podobné debaty je pozdě. „Pan architekt přišel s křížkem po funuse. Nás teď zajímá, kdy budeme mít obchvat města, a potom, aby se dálnice postavila co nejrychleji. Vybírání dalších variant ji jenom zbrzdí o roky,“ bojí se lišovský starosta.
Vonášek si ovšem stěžuje, že ačkoliv do studie dal hodně času a její hodnotu odhaduje na tři miliony korun, nikdo z politiků jej nebere vážně. Ke schůzce už vyzval zástupce krajského úřadu i magistrátu, ale jeho nabídky zůstaly bez odezvy.
„V devadesátých letech se řešily i jiné varianty trasy, třeba ta pod lišovským prahem, ale dneska je ta kolem Budějovic jasná, rozhodli o ní zastupitelé. S architektem Vonáškem jsme se sešli, ale ohledně jiného projektu,“ uvedl vicehejtman pro dopravu Robin Schinko.
Diskuse o dálnici skončila Podle tajemníka budějovického primátora Milana Brabce je diskuse o trase dálnice uzavřená a lišovská varianta mrtvá. Cesta je už zanesena v územním plánu města i kraje.
„Ke změně trasy by bylo nutné nejprve změnit dokument Politika územního rozvoje České republiky, to znamená prosadit změnu na vládní úrovni, a zahodit tak práci na její přípravě za posledních deset let,“ řekl Brabec.
Ministerstvo dopravy se zatím chystá posoudit dvě oficiální trasy: městskou a původní od Ředitelství silnic a dálnic. Právě proto územní řízení zastavilo. Na vybranou cestu nechá udělat projekt, který předloží budoucímu soukromému staviteli.
Podle šéfa budějovické oblasti ředitelství silnic Josefa Pešla se bude s největší pravděpodobností vybírat pouze z těchto dvou návrhů.
Obchvat Budějovic by měl být hotový do roku 2012. Celý tah od Prahy na rakouské hranice v délce 171 kilometrů má stát 80 miliard korun.
***
* Varianty trasy dálnice u Českých Budějovic Návrh města Úsilné, Vráto, Hlinsko, Pohůrka, Nové Hodějovice, 7,9 kilometrů. Vedená částečně pod terénem. Cena předpokládaná projektovou kanceláří IKP je 3,9 miliardy korun. Návrh Ředitelství silnic a dálnic Stejná trasa, ale z velké části nad terénem. Cena 2,87 miliardy korun. Návrh ateliéru hb67 Úsilné, kopec Baba, za Hlincovou Horou, za Srubcem, Staré Hodějovice, asi 10 kilometrů. Vedená na terénu a nad ním pod Lišovským prahem dál od Budějovic. Podle navrhovatele levnější než městská varianta.
Foto popis| BEZ KOLON. Od dálnice si město slibuje, že zmizí i časté zácpy na Dlouhé louce v Budějovicich.
Foto autor| FOTO: MAFA - LADISLAV NĚMEC
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - jižní Čechy
|